در محضر نور

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

اعجاز علمی قرآن : گسترش جهان

04 بهمن 1393 توسط طلبه سایبری

گسترش جهان:
برخى از صاحب نظران و مفسران برآنند كه جهان دائما در حال گسترش است و كهكشان‏ها از همديگر دور مى‏شوند. در اين رابطه به برخى از آيات قرآن استناد شده است كه عبارتند از:
وَ السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ «و ما آسمان را با قدرت بنا كرديم و همواره آن را گسترش می ‏بخشيم.»
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ «و ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز می ‏گرديم.»
أَلا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ «هشدار كه [همه‏] كارها به خدا باز می گردد.» …

نكات تفسيرى:
آيه اول در مقام بيان آيات عظمت خداوند در عالم آفرينش است و «أيد» (بر وزن صيد) به معنى قدرت و قوت است و اين واژه در آيات قرآن مجيد مكرر به اين معنا آمده است و در اينجا اشاره به قدرت كامله خداوند بزرگ در آفرينش آسمان‏ها دارد.
آيه دوم در مقام بيان صفات صابرين است كه آنان در هنگام مصيبت مى‏گويند (ما از خدا هستيم) اشاره به اينكه همه نعمتها از خداست پس براى از دست دادن آنها ناراحت نشويم (و به سوى او باز مى‏گرديم) اشاره به اينكه، اينجا سراى جاويدان نيست و اين نعمت‏ها زودگذر و وسيله كمال است.
آيه سوم در مورد راه مستقيم الهى است: صِراطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ و در حقيقت دليل اين مطلب است كه راه مستقيم تنها راهى است كه به سوى خدا مى‏رود و در حقيقت اين جمله بشارتى براى پرهيزكاران و تهديدى براى ظالمان و گنهكاران است كه بازگشت همه آنها به سوى خدا است.
تاريخچه نظريه گسترش جهان:
بسيارى از صاحب‏نظران و متخصصان و اخترشناسان در مورد گسترش جهان و انطباق آن با آيات قرآن اظهار نظر كرده‏اند كه در اينجا به پاره‏اى از آنها اشاره مى‏كنيم؛ امّا قبل از نقل‏
سخنان آنها اشاره مى‏كنيم كه در بين دانشمندان در مورد گسترش جهان دو ديدگاه عمده وجود دارد:
الف: انقباض و ايستا بودن جهان:
پروفسور «هاوكينگ» كيهان‏شناس بزرگ مى‏نويسد:
«برخى از دانشمندان مثل نيوتن (1643- 1727 م) و ديگران مى‏خواستند نتيجه‏گيرى كنند كه تحت تأثير و نفوذ نيروى گرانش اين مجموعه كيهانى ايستا بزودى شروع به انقباض خواهد كرد.»
ب: انبساط و گسترش جهان:
مجموعه كيهانى شامل چند صد هزار ميليون كهكشان است كه هر كدام محتوى چند صد هزار ميليون ستاره هستند و تقريبا همه آنها در حال دور شدن از ما هستند. اين مطلب بوسيله تجزيه نور ستارگان كه به ما مى‏رسد بر دانشمندان معلوم شد يعنى طيف‏هاى سرخ‏گرا از طيف آبى‏گرا بيشتر است. و اين سرخ‏گرا بودن هم بر اساس نظم خاصى است يعنى متناسب با فاصله هر كهكشان از ماست. به عبارت ديگر هر چه يك كهكشان از ما دورتر باشد تندتر از ما دورى مى‏گزيند.
نخستين كسى كه به اين واقعيت پى برد. دانشمندى به نام «سليفر» (متولد 1875 م) مدير رصد خانه «لاول» بود او در سال 1912 كشف كرد كه ستارگان از ما مى‏گريزند.
بعد از او «هابل» در سال 1929 اعلام كرد كه اين دور شدن ستارگان به صورت منظم است يعنى كهكشانى كه در فاصله يك ميليون سال نورى ماست با سرعت 186 كيلومتر
برخى نوشته‏اند كه تئورى گسترش جهان توسط «ژرژلومتر» رياضى‏دان بلژيكى ارائه گرديد و وقتى مورد پذيرش محافل علمى جهان قرار گرفت كه دوربين كيهانى «پالومار» در اين راه به كار گرفته شد. (ر. ك: گودرز نجفى، مطالب شگفت‏انگيز قرآن، ص 21 و نيز تروراى. ويليامز، اختراعات و اكتشافات قرن بيستم، ترجمه لاله صاحبى، ص 133 و مجيد يكتايى، تاريخ آفرينش، ص 63).
در ثانيه و آنكه در فاصله دو ميليون سال نورى است دو برابر اين سرعت (372 كيلومتر). از ما دور مى‏شوند. براى مثال ستاره عيوق در هر طپش قلب 30 كيلومتر از ما دور مى‏شود. و كهكشان شجاع در هر ثانيه حدود 60 هزار كيلومتر از ما فاصله مى‏گيرد.
نظريه گسترش جهان امروزه مورد قبول دانشمندان است؛ اعم از كسانى كه نظريه مهبانگ (انفجار بزرگ اوليه) را مى‏پذيرند و يا دانشمندانى كه نظريه كهبانگ (جهان پلاسما و جهان انفجارهاى كوچك) را قبول دارند و يا دانشمندانى كه نظريه حالت پايدار جهان را ترجيح مى‏دهند.
اسرار علمى‏
در مورد انطباق آيات قرآن و نظريه علمى گسترش جهان به صورت مختصر سخنان برخى از صاحب‏نظران را نقل مى‏كنيم:
1. آية اللّه مكارم شيرازى در تفسير آيه 47 سوره ذاريات در مورد «انا لموسعون» چهار تفسير ذكر مى‏كند:
الف: به معناى توسعه در رزق از سوى خدا بر بندگان از طريق نزول باران.
ب: به معناى توسعه در رزق از سوى خدا بر بندگان از هر نظر.
ج: به معناى بى‏نيازى خداوند چون خزائن او آنقدر گسترده است كه با اعطاء رزق به خلايق پايان نمى‏پذيرد.
د: خداوند آسمان‏ها را آفريده و دائما گسترش مى‏دهد.
ايشان معناى چهارم را تقويت مى‏كند و مى‏نويسد:
«با توجه به مسأله آفرينش آسمان‏ها در جمله قبل و با توجه به كشفيات اخير دانشمندان در مسأله «گسترش جهان» كه از طريق مشاهدات حسى نيز تأييد شده است معنى لطيف‏ترى براى آيه مى‏توان يافت و آن اينكه خداوند آسمانها را آفريده و دائما گسترش مى‏دهد … يعنى ستارگانى كه در يك كهكشان قرار دارند به سرعت از مركز كهكشان دور مى‏شوند.»
سپس شواهد زيادى از سخنان دانشمندان كيهان‏شناس در مورد گسترش جهان مى‏آورد. آنگاه مى‏نويسد:
«جالب توجه اينكه تعبير به إِنَّا لَمُوسِعُونَ (ما گسترش دهندگانيم) با استفاده از جمله اسميه و فاعل دليل بر تداوم اين موضوع است و نشان مى‏دهد كه اين گسترش همواره وجود داشته و همچنان ادامه دارد. و اين درست همان چيزى است كه امروز به آن رسيده‏اند.»
2. يكى از نويسندگان معاصر در اين مورد مى‏نويسد:
«تمامى كهكشانهاى هستى و اجرام كوچك و بزرگ آسمانى با سرعت زيادى از يكديگر دور مى‏شوند و با سرعت محيّر العقولى يعنى 000/ 60 تا 000/ 150 كيلومتر در ثانيه رو به سوى نقطه‏اى نامعلوم در حركت‏اند. و شايد اين مطلب مصداق آيه إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ (بازگشت همه چيز به سوى اوست) باشد و يا آيه‏اى ديگر كه مى‏فرمايد أَلا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ (بازگشت همه امور به سوى اوست)» سپس آيه 47 سوره ذاريات را مى‏آورد. و اين مطلب را از نويسندگان متعددى نقل مى‏كند و مى‏نويسد:
«آرى قرآن كريم در عصرى كه نه از دوربين‏هاى معمولى خبرى بود و نه از تلسكوپ‏هاى غول‏پيكر امروزى، به گسترش و انبساط عالم اشاره نموده است.»
3. دكتر «موريس بوكاى» با ذكر آيه 47 سوره ذاريات و نظريه انبساط جهان در پايان نتيجه مى‏گيرد كه: «و (اين آيه) انبساط جهان را بدون كمترين ابهام ذكر مى‏كند.»
او بر ترجمه‏هاى ديگر قرآن بويژه ترجمه مستشرق معروف «بلاشر» اشكال مى‏كند و مى‏گويد:
«موسعون از فعل «اوسع» است كه در مورد اشياء: عريض كردن، گستردن، وسيع‏تر كردن، جادارتر كردن معنا مى‏دهد.»
برخى مترجمان كه قابليت فراگيرى معنى اين كلمه اخير را ندارند معانيى عرضه مى‏دارند كه به نظر من غلط مى‏آيند مانند معنايى كه از «بلاشر» با عبارت «ما سرشار از سخاوت هستيم» مى‏كند. مؤلفان ديگر معنا را حدس مى‏زنند ولى جرأت اظهار نظر آنرا ندارند.»
4. استاد آية اللّه معرفت نيز در مورد آيه 47 سوره ذاريات همان ديدگاه توسعه جهان را مطرح مى‏كند و مى‏پذيرند. و در اين مورد شواهد متعدد علمى بيان مى‏كند. و توسعه رزق را در آيه فوق يك معناى مجازى مى‏دانند كه از توسعه مكانى گرفته شده است.
بررسى:
در اينجا تذكر چند نكته لازم است:
1. در مورد آيه دوم إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ و آيه سوم أَلا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ بايد گفت كه ظاهر اين آيات تناسبى با مسأله گسترش جهان ندارد و احتمالى كه آن نويسنده معاصر (كتاب مطالب شگفت‏انگيز قرآن) داده، هيچ دليل و قرينه‏اى به همراه ندارد.
چرا كه ظاهر آيه اول بازگشت همه موجودات به سوى خداوند است و ربطى به حركت مادى كرات آسمانى در فضا ندارد. و ظاهر آيه دوم هم در مقام تهديد گناهكاران و بشارت نيكوكاران است و نزديك بدين معناست كه: همه كارها به سوى خدا برمى‏گردد. مواظب اعمالتان باشيد كه حساب آنها با خداست. و اين ربطى به حركت كهكشان‏ها در فضاى لا يتناهى ندارد.
2. در مورد آيه اول وَ السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ بايد گفت كه ظاهر آيه همان معناى چهارم تفسيرى است كه در تفسير نمونه تقويت كرده بودند يعنى گسترش آسمانها به صورت مداوم.
با توجه به اينكه اين مطلب علمى در صدر اسلام براى مردم و دانشمندان نجوم روشن نبوده است و حتى تا قرن هفدهم دانشمندان بزرگى مثل نيوتن متمايل به ديدگاه ايستا بودن جهان و انقباض آن داشته‏اند، پس مى‏توانيم بگوييم كه اين رازگوئى قرآن كه با جديدترين‏ يافته‏هاى علوم تجربى مطابق است عظمت قرآن و پيامبر (ص) را مى‏رساند.
3. آيا تطابق نظريه گسترش جهان با آيه 47 سوره ذاريات دليل اعجاز علمى قرآن است؟
اگر نظريه گسترش جهان به صورت قطعى اثبات شود با توجه به مطالب بالا مى‏توانيم بگوييم كه اعجاز علمى قرآن را اثبات مى‏كند. ولى با توجه به اينكه نظريه‏هاى علمى هميشه پا برجا نيست و احتمال خطا و تغيير در آنها وجود دارد. پس نمى‏توان به طور قطعى نظريه گسترش جهان را به قرآن نسبت داد و اعجاز علمى آن را نتيجه گرفت. بلكه حدّ اكثر مى‏توان گفت ظاهر قرآن (ذاريات/ 47) با نظريه گسترش جهان هماهنگى دارد. و تا وقتى اين نظريه پا برجاست مى‏تواند يكى از معانى و تفسيرهاى آيه بشمار آيد.

برگرفته از کتاب «پژوهشی دراعجاز علمی قرآن» نوشته جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی رضایی اصفهانی

مطلب قبلی
 1 نظر

موضوعات: اعجاز قرآن لینک ثابت

نظر از: DPR [بازدید کننده]
DPR

سلام بسیار عالی و جذاب….سپاس فراوان

1393/11/12 @ 08:35


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

در محضر نور

یَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا...
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • اعجاز قرآن
  • نجم ثاقب

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس